''Woman driving is like man cooking''

sunnuntai 9. elokuuta 2015

Minä en ole kuin kerran kantanut itse matkalaukkuani tutussa seurassa ja silloin matkakumppanilla oli itsellään kädet täynnä. Toisen kerran olen itse tavarani kantanut kun seurassani oli täysin tuntematon mies, joka oli luvannut näyttää minulle oikean junavaunun. Hän yrittää tarjoutua auttamaan minua kantamaan laukkuni portaissa, vaikka itsekin kantaa kahta laukkua. Kieltäydyn, koska minulla ei edes ollut mitään ongelmaa selvitä alatasanteelle. Mies katsoo minua hieman kummaksuen ja kysyy hetken päästä uudestaan, tällä kertaa osoittaen toista laukkuani. Kieltäydyn taas, "I got this".

Kun pelaamme sulkapalloa, nostaa aina mies pallon (/sulan???) maasta, vaikka nainen olisi lähempänä, selvästi menossa sen luo ja syöttövuorossa seuraavana kuitenkin. Jo pitkään pelattuamme, alan itse kapinoida ja nostan pallon aina kun vain ehdin. Mies kiittää joka kerta, englanniksi (olen huomannut, että kun minua halutaan huomioida erityisesti, puhutaan englantia), aivan kuin näkisin todella suuren vaivan asian eteen. Mikäli pallo lentää pienen tilanjakajan toiselle puolelle ja nainen tekee pienenkään eleen hakeakseen sen (mikä vaatii siis pienen jalan nostamisen), huutaa mies hakevansa sen ja juoksee kentän toiselta laidalta matkaan.

Joki-vesisodassa (löytyy tästä postauksesta) minun ei tarvitse soutaa ollessani miehen kanssa samassa veneessä. Minun ei tarvitse nousta ylös ja työntää venettä liikkeelle, mikäli jäämme jumiin. Minun ei tarvitse edes auttaa. Kun olemme matkalla kohti kasteluhyökkäystä ja veneessämme on enää yksi peltilautanen, saan minä sen suojaksi.
   Ennen kuin menimme veneisiin, ei minun tarvinnut itse kaivaa pelastusliiviä kasasta ja se autettiin pukemaan päälleni. Kun lähdemme pois ja vastaan tulee todella jyrkkä silta, jonka ylittämisessä minulla oli ongelmia jo tullessamme liian isojen lainakenkien takia, huudetaan 13v. Vincentille, että heti auttamaan. Hän kun oli niin kovin ajattelematon kun ei sitä itse tajunnut. Koko ajan hoetaan "be careful, be careful". Myös veneessä reunalla istumiseni oli liian vaarallista ja minua kehotetaan pitämään kiinni remmistä. Kieltäydyn kohteliaasti, koska vauhti on todella hiljainen, enkä nää mitään tarvetta kurottautumaan pitämään kiinni kun vaikka sattuisinkin tippumaan, ei mitään pahaa kävisi, kastuminenhan on ideana koko aktiviteetissä. Kyllä kaikki muutkin istuvat reunoilla, myös Vincent itse.



Kiinassa sukupuoliroolit ovat selvempiä kuin länsimaissa, kuten moni saattaa arvata. Tyttölapset puetaan usein juhlamekoista meneviin mekkoihin arkipäivinäkin, kun taas pojat saavat riehua kuvallisissa T-paidoissa ja shortseissa. En kuitenkaan koe, että tyttöjä rajoitettaisiin täällä sanomalla, että hän ei voisi tehdä jotain, koska on tyttö, eikä poikienkaan tarvitse olla koko ajan todella poikamaisia. Tiedefestivaaleilla yhden joukkueen tyttöjä oli meikattu päivän päätteeksi ja huomasin, että myös parilla pojalla oli sama meikki päällä. Ei kukaan katsonut heitä halveksuen tai kieltänyt omaa poikaansa haluamasta meikkiä. He olivat lapsia ja kiinnostuneita asiasta, siinä se. Itse asiassa varmaan länsimaissa asiasta olisi kehkeytynyt hirveä facebook-kiistely siitä, halusivatko pojat itse kokeilla meikkiä vai yrittivätkö heidän vanhempansa tehdä heistä liian sukupuolineutraaleja, vai mitä näitä nyt onkaan näkynyt viime aikoina.
   Vaikka sukupuoliroolit ovatkin tärkeitä, saavat lapset olla lapsia. Heitä ohjataan hieman tulevaisuuden suuntaan, mutta vasta aikuisempina pitää oikeasti täyttää odotukset. Miehen pitää elättää perhe, naisen pitää huolta siitä. Harbinin tuttavuuteni lausahdus "Woman driving is like man cooking" kuvastaa vallan mainiosti sitä, miten stereotyyppiset täällä ajatellaan miesten ja naisten rooleista. Eurooppalaisena, erityisesti pohjoiseurooppalaisena, sai kyseinen viesti naurahduksen karkaamaan suultani. Kun kerroin, että minun perheessäni (Suomessa siis) isäni on se, joka kokkaa yleensä, tuli seuraavaksi kysymys, että mitä äitini sitten tekee. Naisella kun ei ole muuta tehtävää kuin kokata, eikö? :D
2 kommenttia on "''Woman driving is like man cooking''"
  1. Vastaukset
    1. On kyllä ja todellakin eroaa meidän (ainakin ihan melkein) tasa-arvoisesta Suomesta :D

      Poista