Riika - täydellinen viikonloppulomakohde

keskiviikko 9. elokuuta 2017

Ja niin jälleen pakkasin matkalaukun - käsimatkalaukun vain tällä kertaa - ja suuntasin Helsinki-Vantaalle. Ensimmäistä kertaa viikonloppumatkalle ja ensimmäistä kertaa siskon (18v.) kanssa kahdestaan ulkomaille. Käsimatkatavaramatkaksi tämä on jo toinen ja molemmilla kerroilla olen rakastunut tähän tyyliin syvemmin. On se vaan hyvä fiilis kävellä matkalaukkuhihnojen ohitse muiden odottaessa matkalaukkujen virran edes alkamista. Ja jos minä, otan-aina-kaksinkertaisen-määrän-vaatteita-ihan-vain-varmuuden-vuoksi-Vera pystyn siihen, niin kyllä pystyt sinäkin.

Matka kesti vain noin tunnin ja kaukolentoihin tottuneena, tuntui se vielä lyhyemmältä. Paluumatkalla olin jopa se nolo, jota huomautettiin aukinaisesta pöydästä ja suljetusta ikkunasta laskeutumisen alkaessa ja ihan vain siksi, etten aavistanutkaan kuulokkeiden musiikin takaa kuuluvien kuulutusten kertovan laskeutumisesta - eihän koneessa oltu vielä istuttu hetkeäkään!

Lentoyhtiönä toimi Air Baltic, jolla en ennen ole lentänyt. En tiedä johtuiko se säästä vai lentäjästä, mutta molempiin suuntiin lentäessä matka oli hyvin epätasaista ja siskon kanssa tuijotimme toisiamme kauhuissaan pariinkin kertaan. Pienenä en ollut yhtään lentopelkoinen, mutta viime vuosina lento lennolta pelkään enemmän, varsinkin nousua. Onko muilla havaittavissa samaa ilmiötä?

Varasimme lento + hotelli -diilin Ebookersilta, koska sieltä kuulemma voi saada todella hyviä diilejä. Me pulitimme molemmat n. 230€, joka ei sinällään ole mikään halpa hinta niin lähellä olevaan kohteeseen, mutta toisaalta olimmekin aika myöhäisessä vaiheessa vasta varaamassa matkaa ja lennot yksinään olisivat jo maksaneet varsin paljon.

Noin 1,5 km (ehkä hieman alle) vanhasta kaupungista sijaitseva A1 Hotel toimi majoituksenamme. Talossa ei ollut hissiä, joten olimme onnekkaita saadessamme huoneen toisesta kerroksesta. Emme nimittäin käyttäneet julkista liikennettä, joten kilometrejä tuli käveltyä lukusia päivän aikana ja pelkkä iltaruokailulle lähteminenkin oli pieni urheilusuoritus. Hotelli oli siisti ja hintaan kuului myös aamupala, joka ei kyllä ollut hirveän runsas tai maistuva, mutta joo.

Lentokentältä ei todellakaan kannata ottaa taxia kaupunkiin, vaan käyttää käteviä busseja (numerot 22 ja 222 ainakin), jotka maksavat kuskilta ostettuina 2€ ja Welcome to Riga -kioskilta (heti matkalaukkuhihna-tilalta poistuttaessa) 1,2€. Vaikka taxikaan ei Latviassa kallis ole, säästää monta kolikkoa, varsinkin jos käyttää bussia myös paluumatkalla. Lentokentältä tullessa päätepysäkki on keskustassa juna-asemalla ja lentokentän suuntaan pysäkki oli Stockmannista tien toisella puolella.

Ensiajatukseni Riikasta (vai Riiasta..??) oli, kuinka eurooppalaiselta se näytti. Bussin ikkunasta näkyi maalaismaisemien jälkeen kaupunki, jonka voisin kuvitella Keski-Eurooppaan. Myöhemmin tämä vaikutelma muuttui hieman, kun meidän hotellin kotimatkalla oli paljon huonokuntoisia taloja, jotka muuten olivat todella mahtavia. Monen olisi siistittynä hyvin voinut kuvitella Helsingin keskustaan tai Eira/Ullanlinna-alueille.

Yllätykseni latvian kieltä ei kuullut melkein missään. Kaikki vastaantulijat tuntuivat puhuvan venäjää ja myös palvelutilanteissa usein keskustelu aloitettiin automaattisesti venäjäksi. Ehkä me siskoni kanssa vain näytimme enemmän venäläisiltä kuin latvialaisilta kun kassoillakin tervehdittiin sanomalla privjet. Tietysti Latviassa on suuri venäläisvähemmistö, mutta olisin luullut latviaa käytettävän samalla tavalla yleisesti kuin Virossakin käytetään viroa. Wikipediasta jälkikäteen löytyi tieto, että venäjää osaa tosiaan väestöstä pari prosenttia enemmän kuin latviaa.

Ensimmäisenä päivänä hengailimme vain vanhassa kaupungissa ja kävimme shoppailemassa juna-aseman yläkerrassa heti lentokentältä tulleena, kun meillä oli aikaa ennen hotelliin sisäänkirjautumista. Siellä ei ollut parin urheilukaupan lisäksi kuin Terranova, mutta molemmat teimme löytöjä. Minä onnistuin Ateenassa hillitsemään itseni loistavasti ostamasta uusia vaatteita, mutta Riika vei voiton. Saa nähdä miten saan pakattua Macauhun paluuta varten...

Toisena päivänä shoppailut jatkuivat nimittäin Riga Plaza -ostarilla, joka oli kauempana vanhasta kaupungista ja toisella puolella jokea. Sinne menimme taxilla (n. 6€), mutta takaisin päätimme kävellä. Siinä meni noin tunti ja vaikka sadepilvet välillä näyttivätkin uhkaavilta, pääsimme kuivana perille. Riga Plazassa oli kaikki nämä "normaalit" ulkomaiden kaupat, kuten Bershka, Stradivarius ja Pull&Bear.

Vanhassa kaupungissa meidän oli tarkoitus käydä Pyhän Petarin kirkossa, mutta lippu torniin olisi maksanut 11€, joten jätimme sen välistä. Maisemat olisivat varmasti olleet hienot, mutta meidän lompakon nyörit sulkeutuvat siinä vaiheessa kun vastassa ei ole vaatteita hah.

Minulla on tapana käyttää hyväksi Instagramin paikkatägejä ja niinpä päädyin katselemaan Riikaan merkittyjä kuviakin. Sieltä bongahti heti silmille kuva Aasiassakin esiintyvästä "tähtihuoneesta" ja niin meidät oli myyty. Cosmos Ilūziju Muzejs selvisi huoneen omistajaksi ja se sijaitsi aivan vanhassa kaupungissa! Riga Plazalta siis kävelimme siltaa pitkin Cosmokseen, jossa pääsimme sisään 8€ opiskelijahinnalla, vaikka meillä kummallakaan ei ollut opiskelijakorttia mukana. Näyttely oli todella pieni (kaksi huonetta ja minipeililabyrintti), joten en mene vannomaan, oliko se aivan hintansa väärti, mutta hauskaa meillä oli.

Yritimme ajoittaa visiitin niin, ettei museo olisi täynnä ja alkuvaiheessa siellä olikin kivan verran ihmisiä. Oli aikaa ottaa montakin yritystä "leijumassa" ja tähtihuoneeseen jonotimme alle 10min. Sinne siis mentiin yksi porukka kerrallaan, mikä oli hyvä, koska Aasian vastaavista museoista on näkynyt kuvia, jossa on tausta täynnä omiin kuviin poseeraavia ihmisiä, eikä se ole kovin nättiä. Toisaalta, nyt oli paine toimia nopeasti ja meillekin koputeltiin oveen kun museo oli yhtäkkiä aivan täynnä ja jonokin puolet pidempi kuin silloin kun me olimme menneet sisään kuvaamaan. Jos porukkaa olisi ollut vähemmän, olisimme varmasti menneet tähtihuoneeseen uudestaankin. Huomasi heti, että museossa ei ollut yhtään niin kivaa sen ollessa täynnä.

Riika oli todella miellyttävä kaupunki, jossa hintataso oli matalahko, liikkuminen turvallista ja ruoka hyvää. Meillä ei ikävä kyllä ollut kovin hyviä säitä, voisin kuvitella lämpimällä siellä olevan vielä mukavampaa. Lämmintä tai ei, kaksi ja puoli päivää oli minusta tarpeaksi pitkä aika fiilistelyyn. En voi väittää, että näimme kaiken näkemisen arvoisen, mutta sanoisin Riikan kokemuksen olevan optimaalisin minilomalla. Junamatkan päässä olisi ollut Jurmalan rantakaupunki, joka voisi myös olla kiinnostava kohde jos Latviassa viihtyy hieman pidempään. Ehkä jonain päivänä suuntaankin sinne.

15 kommenttia on "Riika - täydellinen viikonloppulomakohde"
  1. Oi, ihana Riika <3 Yhden päivän olen siellä viettänyt paluumatkalla Saksasta ja rakastuin ihan täysin - siinä ajassa kerkesi myös saada aika hyvän ja kattavan kuvan kaupungista paikallisen ystäväni opastuksella. Latvia on ehdottomasti yksi niistä kohteista, mihin haluan vielä joskus vähän pidemmäksi aikaa! Tosi kivan kuuloinen reissu ollut teillä :)

1. Mäkin tykästyin Riikaan todella paljon, siinä kaupungissa on vaan jotain todella viehättävää! Ja ah, paikallisopas on kyllä aina parasta mitä voi matkalleen saada. Mäkin palaisin Latviaan mielelläni ja joku Baltian roadtrip esim olisi mahtava.

2. Mäkin ollu Riiassa yhden yön paluumatkalla Kiinasta ja Turkista, sain Kiinassa opituilla tinkimistaidoilla tingattua taximatkaakin alemmas kentältä hotelliin (silloin ei ollut vielä €:ja enkä tiennyt yhtään mitä se raha oli määrältään mut onnistui silti). Vaikutti kivalta kaupungilta, pitääpä palata takasin joskus kun se on tossa lähellä (ja kun sinne aletaan tehdä Hgistä risteilyjä enemmän :D). Kivannäkönen reissu teillä ollut :) Ihanaa loppulomaa, kohtahan sulla on varmaan lähtö takas Macaoon ?

1. Hahah, tinkimisen taito on kyllä kultainen :D Riikaan kannattaa tosiaan mennä käymään jos kaipaa jotain nopeasti saavutettavaa, mutta kuitenkin Suomesta hieman poikkeavaa paikkaa. Mäkin oon innoissani noista risteilyistä ja ainakin kuvittelin nyt nähneeni satamassa sen kokeiluristeilyn (en kyllä mene vannomaan, että se oli just se :D).

Kiitos ja vielä on Suomessa jäljellä kaksi viikkoa :)

3. Riikassa ois niin ihana päästä käymään joskus! Tosi kivalta kuulostaa teidän reissu ja ihan huippua että tää postaus oli näin kattava :) Ja apuaaa mä rakastuin noihin sun kenkiin ihan palavasti!<3

www.ellileppiniemi.fi

1. Kannattaa kyllä tosissaankin käydä Riikassa, oli niin kiva kaupunki! Ja kiitos, mäkin rakastan noita kenkiä haha. Näin kuvia netissä ja sitten kaveri vinkkasi, että niitä myytiin yhdessä randomissa kaupassa Macaussa. Olihan se pakko mennä ostamaan heti :DD

4. Riika on kyllä ihana paikka! :) Muutama vuosi sitten oon siellä perheen kanssa käynyt ja parin viikon päästä reilin päätteeksi pääsen ystävieni kanssa kokemaan kaupungin uudestaan. Onko mitään hyviä kahvilasuosituksia tms?

1. Oi, kuulostaapa hyvältä ja toivottavasti teille sattuu aurinkoisemmat kelit kuin meille! Me ei itseassa käyty missään kivassa kahvilassa (eikä ainakaan omaan silmään sattunut kovin montaa epä-ketju-kahvilaa), mutta vanhassa kaupungissa oli paljon kivoja ravintoloita. Me syötiin ekana iltana Melna Bite -ravintolassa ja se oli positiivinen kokemus (ei kyllä mistään halvimmasta päästä, mutta ei todellakaan kalliskaan).

5. Vau, oispa kiva käydä joskus Riikassa! Näyttää kyllä just keski-euroopalta :D Oot säki ehtiny nyt suomessa olon aikana reissaamaan jonkun verran, mitä nyt on instasta ja täältä nähny. Toi tähtihuone on upea ja bubble vohvelia ois kiva kokeilla!

1. Todellakin suosittelen Riikaa ja ehkä löydät sinne jotkut halvat lennot Espanjastakin! Oon kyllä ollut aika paljon liikkeellä, piti vielä lähteä Japaniinkin loppulomasta, mutta se peruuntui. Ehkä ihan hyväkin, niin ehtii ottaa Suomesta mahdollisimman paljon irti nyt kun on tänne asti raahautunut :DDD

6. Toi lentopelko! Jännä ilmiö, itellä kans viime vuosina ruvennut hieman vaivaamaan vaikka vuodessa lennän monta kertaa. Just nousu ja lasku välillä jännittää niin että tekee mieli puristaa tuolia. Syytän kyllä osittain air crash invesigationia, jota on kai tullut tuijoteltua enemmän kuin laki sallii... Tieto lisää tuskaa! Pitää vaan aina yrittää toistella itselleen että lentäminen on turvallisempaa kuin autolla ajo!

1. Hahah, mäkin oon kyllä pari kertaa kattonut lentoturmaohjelmia, eikä ollut yhtään hyvä idea. Itselläni ainakin kumpuaa pelko varmaan siitä, että mitä enemmän lentää, "sitä todennäköisemmin onnettomuus sattuu omalle kohdalle", vaikka onhan maailma täynnä ihmisiä, jotka lentelee vielä paljon enemmän kuin itse, eivätkä koskaan joudu onnettomuuteen... Mikäköhän tähän uuteen lentopelkoon avuksi..? :D

7. Onpa kivoja kuvia! Itsekin olen Riikassa käynyt monta vuotta sitten, eli kovinkaan paljoa en sieltä muista. Pitäisi kyllä käydä uudestaan sillä näiden kuvien perusteella vaikuttaa kivalta paikalta!

1. Hei hitsit, en saanut ilmotusta sun kommentista niin huomasin vasta nyt!

Kiitos paljon ja Riika tosiaan oli todella kiva kaupunki! Itse kävisin mielelläni uudelleen ja muissakin Latvian kaupungeissa.