Junailua Kiinassa

maanantai 9. toukokuuta 2016
Lentoa Shanghai - Xi'an lukuun ottamatta me matkustettiin kaupungista toiseen kiskoja pitkin. Lyhyin matka oli nelisen tuntia, pisin mahtavat kaksikymmentäkuusi. Olin etukäteen kauhuissani jälkimmäisestä, koska yleensä parinkin tunnin matkat aiheuttavat kuolettavaa tylsistymistä. Silti, kuten arvata saattaa, selvisin matkoista hengissä.


Kiinassa pitkänmatkan juniin myydään kolmenlaisia lippuja: tuolipaikkoja,"hard sleeper" ja "soft sleeper". Hinnat arvattavasti ovat halvimmat tuolipaikoilla ja kalleimmat "pehmeillä" sängyillä. Miksi laitoin pehmeyden heittomerkkeihin? No koska sängyt eivät oikeasti ole pehmeitä, eivät todellakaan. Hard sleeperin ja soft sleeperin merkittävin ero onkin oikeasti se, että hard sleeper -sängyt sijaitsevat käytävällä (avoimessa tilassa ainakin, en koskaan nähnyt niitä omin silmin, mutta näin kuulemma) ja soft sleeper -paikat tarkoittavat sitä, että majoitut nelisänkyisessä hytissä. Itse olimme molemmille yöjunamatkoillamme soft sleeperissä, vaikka se hieman enemmän maksoikin. Omasta mielestäni tämä on sellainen asia, mihin kannattaakin rahallisesti panostaa.

Meillä oli hyttikavereina molemmilla pitkillä matkoilla naisia, mutta en ole varma onko se vain hyvää tuuria vai jaetaanko paikat sukupuolen mukaan. Ylä- tai alasänkyä ei valita myöskään valita. Itse olin molemmilla kerroilla ylhäällä ja kaveri alhaalla. Yläsänkyjä pidetään turvallisempina, mutta ei niillä sinällään ole yhtään mitään eroa. Meillä tullut turvattomuuden tunnetta millään junamatkalla, ei ylhäällä, eikä alhaalla.

Kuva oman yläsänkyni näkökulmasta - hyttikavereiden paljaat jalat edustettuna

Junaliput voi ostaa etukäteen netistä tai juna-asemalta samaa tai seuraavaa päivää varten ainakin. Online-lippuja varten on kaiken maailman sivuja, jotka hoitavat varaamisen puolestasi, mutta niiden luotettavuudesta ja toimivuudesta en osaa sanoa mitään, Dave kun varasi meidän liput suoraan junayhtiöiden kiinankielisiltä sivuilta.

Juna-asemilla joudut jonottamaan tiskille, vaikka liput olisi ostettu jo etukäteen. Jonoissa voi parhaimmillaan kestää yli tunti, joten varaa aikaa. Ota myös huomioon, että vaikka kohteeseesi menisi junia todella usein, voi joiltain päiviltä kaikki junat olla loppuunmyydyt, Kiinassa kun sitä populaa riittää ihan kaikkialle. Huom. Junalipun ostamiseen tarvitsee passin jokaiselta mukaan tulevalta.

Millaisia sitten ovat yöjunat Kiinassa?
- Hytti on todella pieni ja siellä hengaillaan vain omilla sängyillä. Matkatavaroille ei ole oikein varattu tilaa. Rinkat pystyi työntämään sängyn alle, mutta matkalaukkujen kanssa tulisi ongelmia, ainakin jos niitä on hytissä enemmän kuin yksi.
- Käytävän molemmissa päädyissä on vessa, toinen länkkäri (pönttö) ja toinen kiinalainen (kyykkyvessa) ja niiden läheisyydessä on pesuhuone, jossa on lavuaareja. Sitä ei saa lukkoon, eikä siellä muistaakseni ole saippuaakaan. Vessassa ei tietystikään ole vessapaperia, kuten ei yleensäkään julkisissa vessoissa Kiinassa. Omat paperit siis mukaan! Vessat olivat, ihme ja kumma, siistissä kunnossa molemmilla yöjuna-matkoilla, kahdeksan tunnin Harbinin junassa taas kesällä junan joka ikinen vessa oli tukossa ja silti käytetty... Ei kiitos.
- Junassa on ravintolavaunu, mutta siellä emme käyneet kertaakaan. Sen lisäksi käytävillä kulkee aina välillä kärryjä, joissa myydään ruokaa, mutta suosittelisin ottamaan omat eväät mukaan. Kiinalaisilla tuntui olevan paljon mukana nuudeleita, junissa kun saa kiehuvaa vettä.
- Pistorasioita on vain käytävillä ja niitäkin vain pari, joten power bankit kannattaa ladata täyteen, ellet halua kykkiä käytävässä ja mahdollisesti jonottaa pistokkeille. Itse olin suunnitellut kirjoittelevani blogia ja tekeväni vlogeja junamatkojen ajan, mutta meni suunnitelmat uusiksi.
- Sängyissä on lakanat, peitot ja tyynyt, MUTTA ne ovat ties kuinka monen käyttämät. Ensimmäisen yömatkan jälkeen odotimme pysäkkiämme kun työntekijät tulivat "vaihtamaan" lakanoita. No eipä niille muuta tehty, kuin viikattu takaisin paikoilleen. Itse huomasin hyttikaverin laittavan hupparin tyynynsä päälle ja otinkin tästä mallia, enkä siis koskenut tyynyyn suoraan. Lakanaa ja peittoa onkin sitten pahempi peittää. Ehkä lakanat vaihdetaan sitten joka toinen päivä.. Ehkä... Toivon näin ainakin, koska itse onnistuin sotkemaan omat lakanani suklaalla ja vielä pepun kohdalta, enkä toivo kellekään sitä kidutusta, että joutuu pohtia kuumeisesti, mitä ruskeat tahrat ovat. Omaa sotkuani ja paria murua lukuun ottamatta lakanat olivat siistissä kunnossa.
  
Junakäytävä yöllä
Vastoin kaikkia odotuksia tykästyin junamatkailuun (hytissä siis). Ei ole isoja turvatarkastuksia, eikä matkatavaroita tarvitse odottaa matkan jälkeen jostain hihnalta, ei ole satoja ihmisiä samassa suljetussa tilassa, eikä kuivaa sisäilmaa. Juna-asemien sijaintikin on lähempänä keskustaa kuin lentokenttien ja yöjunalla matkustaessa säästät yhden yön majoittumiseen menevät kulut. Suosittelen siis junalla matkustamista lämpimästi!
Musiikkia, kirja ja ruokaa, ei sitä muuta viihdykettä junamatkalle tarvitse. Mikäli aika käy tylsäksi, ehtii yöunien lisäksi myös ottaa päiväunet tai jopa kahdet - usko pois, tarpeen tullen unenlahjat nousevat ihan uudelle tasolle. Kaksikymmentäkuusi tuntiakin hujahtaa ohi ihmeen nopeasti.
2 kommenttia on "Junailua Kiinassa"
  1. Tosi jännä ettei soft sleepereille saa valita huoliiko ylä- vai alasängyn! Mä pyysin aina erikseen alasänkypaikkaa koska siellä oli huomattavan paljon enemmän tilaa kun keski- tai yläsängyssä, mutta miinuksena tuli sit ne ylä- ja keskipaikan asukkaat jotka hengaili mun jalkopäässä olin mä hereillä tai en... :D Mä en koskaan matkustanu soft sleeperissä mut näyttäis ainakin kuvien perusteella suhteellisen samalta kun hard sleeperit miinus yks sänkykerros ja siellä tota hytin ovea ei saa kiinni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä taas tykkään paljon enemmän yläsängystä :D Soft sleeperissä sängyissä ei taida olla mitään tilaeroakaan. Naurattaa toi sun jalkopäässä hengailu, voin NIIIIN kuvitella ton tapahtuvan :h :h

      Poista