Postia kielirintamalta

tiistai 20. lokakuuta 2015

Tällä hetkellä 6/10 kieltä takataskussa (ja kaikille, jotka pohtivat laskenko mukaan kaikki kielet, joilla osaan sanoa pari sanaa, niin vastaus on ei. Venäjää, joka on mun huonoin kieli, opiskelin lukiossa kaksi vuotta ja kirjoitin siitä C:n. Tämän sanottuani, on siis myös selvää, etten osaa kaikkia kuutta kieltä sujuvasti todellakaan. Sujuvasti haluaisin oppia puhumaan viittä kieltä, muista riittää perustaso).
 
Suomi
 
Koska kaikki aina ottavat kantaa oman suomen kielensä tilanteeseen, on munkin nyt vihdoin yhdyttävä tähän porukkaan. Ennen Kiinaan tuloa oletin mun suomen taitojen varisevan pois sitä tahtia kun minuutit kuluisivat kaukana kotimaasta, mutta totta puhuakseni, en huomaa yhtään mitään eroa vielä melkein neljän kuukaudenkaan jälkeen. Ajattelen edelleen yleensä suomeksi ja useimmiten myös mun unet on suomeksi. Kielioppi ei tunnu yhtään entistä vaikeammalta, eikä sormi mene suuhun sanoja miettiessä yhtään enempää kuin Suomessakaan.
   Kaikki muut tuntuvat puhuvan, kuinka suomen puhuminen on hidastunut ja englanti tuntuu sata kertaa luonnollisemmalta. Itse jättäydyn virallisesti ulos tästä porukasta, vaikka tietysti tietyt fraasit tulevat luonnollisemmin englanniksi (osa tuli jo Suomessa). Suurin virheeni suomen kanssa on varmaan ollut se, että muistin sanan "koira" olevan "korja". Myönnettäköön myös, että blogia kirjoittaessa huomaan tekeväni virheitä vokaalien kanssa siirtäessäni sanat päästäni koneen näytölle ja että mumisen englannin väliin aina suomeksi "niiku" tai "eiku" :D Kukaan ei ole koskaan huomioinut asiaa muuten mitenkään.
   Arvostus suomen kieltä kohtaan on kasvanut todella paljon Kiinassa olemisen aikana. Vaikka rakastankin kieliä yleisesti, on sanottava (täysin puolueettomasti tietystikin), että on se meidän suomi kyllä paras kieli koko maailmassa. Voin puhua vain niiden kielien puolesta, joita osaan, mutta mielestäni suomen kieli eroaa muista kielistä monipuolisuudellaan. Sanoilla voi leikkiä ja vivahde-eroja voi luoda lisäämällä päätteitä sanoihin, enkä koskaan oo törmännyt kieleen, joka olisi yhtä värikäs. Nyt joku voi sanoa, että en vaan tiedä, koska olen natiivi vain suomen kielessä, mutta 95% kavereistani täällä on kotoisin englantia puhuvasta maasta, joten saan ihan hyvän käsityksen siitä, kuinka natiivit käyttävät kieltään.
 
Englanti
 
Kieli, jolla mä tällä hetkellä käytännössä elän. Englanti on ollut mulle aina todella läheinen kieli, enkä oo koskaan joutunut oikeastaan opiskella opiskella sitä, lukuun ottamatta tietysti sanastoa. Varmuus englannin ääneen puhumiseen tuli kielimatkalta Maltalle 15-vuotiaana, mutta ainakin ihan ihan ihan viimeistään nyt täältä Kiinasta. Aina välillä puhelimen soidessa tuleekin aivopieruja, että apua, mun pitää puhua englanniksi ja sitten muistan, että oonhan mä tässä itseasiassa puhunut koko päivän englantia taukoamatta ja juuri kertonut englanniksi seurassa oleville ihmisille kuka soittaa.
   Vaikka välillä en tiedä puhunko englantia vai aloinko vahingossa puhua suomeksi kaverille molempien kielten ollessa niin liipaisimella, olen myös laskeutunut itsevarmalta pilveltäni vähän lähemmäs maata. Välillä on todella vaikeaa muodostaa pitkästä lauseesta loogista, joskus tulee vastaan sana, jota ei vain osaa ja toisinaan kieli menee ihan solmuun äänteiden kanssa. Sanoisin kuitenkin puhuvani englantia varsin hyvin, enkä koskaan ole puhumatta vain siksi, että pitäisi puhua vieraalla kielellä.
 
Kiina
 
Aina sanotaan, että paras tapa kielen oppimiseksi on rakastuminen, minkä takia hämmästelin, miksei kiinan taitoni nousseet pilviin Daven myötä, kunnes tajusin, että MINUN pitää itse tehdä jotain. Aloin siis kysymään asioiden nimiä kiinaksi varmaan toisen osapuolen kyllästymiseen asti, toistelin fraaseja ja aloin käyttämään mahdollisimman paljon kiinaa Daven seurassa.
   Kolmen kuukauden pitäisi olla jonkinlainen merkkipaalu kielten opiskelussa ja vaikka itselläni tämän satumaisen päivän tullessa tuntui, etten osaa vieläkään mitään, voin nyt sanoa, että kyllähän mä kiinaa osaan. En todellakaan sujuvasti, enkä todellakaan edes hyvin. Mutta kyllä mä arkipäiväisissä keskusteluissa yleensä tiedän mistä on kyse ja pystyn auttamaan tilanteissa, joissa toinen osapuoli osaa vain kiinaa. Varsinkin ottaen huomioon sen tosiasian, että nelisen kuukautta sitten osasin sanoa vain pari sanaa, sanoisin kehityksen olevan huimaa. Keskustelun käymiseen kiinaksi on vielä pitkä matka, mutta sekin päivä siintää jossain päin tulevaisuutta. Daven arvio oli, että kahdessa vuodessa pystyisin puhumaan kiinaa sujuvasti.
   Vieraassa maassa asuminen on itsessään jo uusi kokemus ja niin on myös kielen opiskelu paikanpäällä. Aluksi olin ujo käyttämään kiinaa asioidessa, mutta esimerkiksi eilen selitin kiinaksi pizzerian tarjoilijalle, että otamme kolme buffettia ja 60 yuanin hinnan maksamme niin monimutkaisesti kuin, että minä maksan kahdella satasella kaksi henkilöä ja erillisellä satasella maksetaan kolmas. Ja asia meni perille (tähän kohtaan aplodit, kiitos). Mäkkärissäkään en tyytynyt osoittelemaan länkkäreille suunnatusta lappusesta tuppisuuna mitä haluan, vaan sanoin ihan kokonaisella lauseella "minä haluan tämän ja tämän".
   Lausumiseni on parantunut huimasti, jonka jopa kiinaa osaamaton äitini huomasi haha. Kielitunneilla ääneen lukiessani ei enää opettaja korjaa puhettani yhtä paljon ja kerran videochätätessäni Daven kanssa hänen ollessa selkä kameraa kohti, puhuin kiinaa ja hän sanoi, että olisi voinut luulla minua kiinalaiseksi.
   Ainut asia, josta en pidä kiinan kielessä 4. tonen lisäksi (kiitos kiinalainen nimeni, jossa on kyseistä tonea kaksi putkeen), on kirjoittaminen. Lukeminen on OK, merkkejä on sata kertaa helpompi tunnistaa kuin oikeasti kirjoittaa muistista. En ole koskaan elämässäni kokenut yhtä suurta ei kiinnosta -tunnetta kuin silloin kun tunneilla harjoittelemme kirjoittamista. Kun ei vaan kiinnosta. En halua tuhlata aikaa ja aivokapasiteettia kirjoittamisen opetteluun, en todellakaan. Opettaja kertoo minulle jokaisesta merkistäni pienimmänkin virheen, jotta voisin olla parempi. Mutta kun ei vaan kiinnosta. Milloin voidaan taas keskittyä puhumiseen ja kielioppiin? Älkääkä pliis sanoko, että oon ainut ihminen, joka oikeasti tykkää kieliopin opiskelusta.
  
 
Venäjä, ranska & ruotsi

Mitäs sitten kuuluu kielille, joita en käytä? Ranska ei oikeasti saisi olla samassa kategoriassa ruotsin ja venäjän kanssa, koska ranskaa olen opiskellut 7-vuotiaasta asti ja se on erittäin lähellä sydäntä, mutta näin on nyt käynyt.
   Ranskaa puhuin täällä kerran parin lauseen verran pariisilaiselle ja venäjää saman verran moskovalaiselle. Ranska tuli onneksi vielä ihan hyvin, mutta venäjä tökki pahemman kerran. Oletteko muuten huomanneet, että tietyt kielet blokkaavat toisiaan aivoissa? Itselläni ranska ja englanti eivät toimi yhtään yhdessä, mutta ranska ja suomi kylläkin. Kiina taas kävelee käsikädessä englannin kanssa ja aina kiinan puhumisen jälkeen alan puhua englantia, vaikka olisinkin suomalaisen seurassa. Ruotsi ei enää tunnu toimivan minkään kielen kanssa, mutta joudun kertomaan, että ruotsi onkin aina kliseisesti ollut inhokkikieleni. Mission impossible 5:ä elokuvissa katsoessani päästin ilmoille kuitenkin onnellisen kiljahduksen "swedish!" ja onnenkyyneleet silmissäni kiiltäen kuuntelin naapurimaan kieltä kuin en koskaan olisi kuullut mitään kauniimpaa.
 
 

Ai oli tylsää..??
 
6 kommenttia on "Postia kielirintamalta"
  1. Ihana lukee postausta muultakin joka tykkää opiskella kieliä! Voin allerkirjoittaa tuon kolmen kuukauden säännön - josta en tosin ollut aiemmin kuullutkaan - sillä vietin Ruotsissa kolme kuukautta töissä ja puhun nyt sujuvaa ruotsia. Olen siis lukenut keskipitkää ruotsia enkä koskaan ole käyttänyt sitä koulun ulkopuolella. En toki osaa sitä yhtä hyvin kuin englantia tai suomea, mutta yksittäisiä sanoja lukuunottamatta kykenen ymmärtämään kaiken.

    Ja mitä tulee tuohon sun kiinan opiskeluun, niin sehän on ihan huippua! Välillä voi tuntua, ettei osaa vieläkään tai ettei edistystä ole tapahtunut, mutta silloin kannattaa ajatella tilannetta muutaman kuukauden tai viikon taakse :) Aivan varmasti on tapahtunut huikeaa edistystä! Se on vain niin, että itse täytyy olla aktiivinen oppimaan. Toisessa maassa asuminen ei takaa kielen oppimista. Haluankin nähdä kolmen kuukauden päästä, mitä mun espanjalle kuuluu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kielinörtit united!! :D Tosi nopeesti opit kyl ruotsin, en tiiä pystyisinkö ite samaan.. Uskon kanssa, että espanja tarttuu nopeesti, ainakin ittestäni se tuntuu tosi opittavalta kieleltä, mutta ranska auttaa kyllä paljon. Kunhan vaan pysyy motivoituneena ja tekee työtä, voi kyllä minkä vaan kielen oppia :) Tsemppiä siis!

      Poista
  2. Mulla kiina blokkaa jostain syystä saksan! Korvaan jotenkin automaattisesti kaikki saksan kieliopit ja pronominit kiinalla jos ne ei ensimmäisellä sekunnilla tule mieleen :D Oon joskus pölpöttänyt ihan huomaamattani kuinka Ich wohne zai Finnland ja muuta vastaavaa...

    Mulle 4. tone oli myös tosi haastava! Sanoin sen olevinaan aina väärin enkä mä vaan ymmärtänyt että mitä mä tein väärin :D Mua kyllä kiinnosti opetella kirjottamaan merkkejä, mutta niiden ulkoa muistaminen on vaan ihan pirun vaikeeta! Edelleen jos mun pitää kirjottaa kiinaa paperille mä joudun näppäilemään sen ensin puhelimella että saan kaikki vedot paperille...

    Mä haluaisin niin paljon oppia puhumaan espanjaa! Ehkä mä vielä jonain päivänä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla taas tulee nykyään kaikilla ei-niin-aktiivisilla kielillä wo minäks ihan ajattelematta :D Ja noiden tonejen kanssa varsinkin alkuaikoina just kun opettaja sanoi jotain ja ite toisti perässä luullen kuulostavansa oikealta, mutta sitten sanokin mukamas ihan väärin. Välillä en kyllä vieläkään huomaa eroa.. :D

      Ja espanja on munkin listalla, mutta on yläasteesta asti lipsunut aina käsistä pois. Nytkin mun mahdollisessa tulevassa koulussa ei oo sitä tarjolla... Onhan tässä kyllä koko elämä vielä aikaa :D

      Poista
  3. Ihana kitkerä kinkki-Vera <3 tuu Suomee nii pääsee taas puhuu kieliä (ps. miks jätit eestin pois listalta?)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eesti on villikortti ;)) ja tuu ite Peksuun, Amsku-Pamsku. Lennot varaukseen heti!

      Poista