Kuinka oikein päädyin opiskelemaan macaulaiseen yliopistoon?

sunnuntai 5. toukokuuta 2019

Teemme eräällä kurssilla esitelmää koulustamme (piti valita paikallinen brändi ja päätimme olla vitsikkäitä), joten ryhmäläiseni kysyi, kuinka minä päädyin IFT:hin. Naurahdin ja kerroin saman tarinan, jonka kerron joka kerta kun joku kysyy, mistä löysin kouluni - ja tämä kysymys valehtelematta tulee vastaan melkein joka kerta kun joku kuulee minun opiskelevan Macaussa. "Mä vaan googlailin kouluja Aasiassa ja IFT vaikutti hyvältä". Yleensä kuuntelija naurahtaa ollen yhtä paljon hämillään kuin huvittunut.

Olen kertonut tarinani hyvin monesti, mutta jotenkin tämä kerta sai minut pysähtymään ja miettimään, että mitä heleä. Ihan tosissaanko mä vaan hain johonkin kouluun, josta en nettisivun lisäksi tiennyt mitään ja joka kaiken lisäksi sijaitsi kaupungissa, jossa olin käväissyt max 5 tunnin retkellä? Haluaisin tosissaan käydä pienen keskustelun menneisyyden Veran kanssa. Tietystikään en muuttanut Macauhun "ihan kylmiltään", sillä olin ollut au pairina Pekingissä. Macau on kuitenkin aivan eri puolella Kiinaa, en tuntenut sieltä ketään, enkä tiennyt koko paikasta MITÄÄN ennen ideaa siellä opiskelusta.


Hassuintahan tarinassa on se, että kaikki meni hyvin. Tykkään koulustani, opettajistani ja Macausta ja kirsikkana kakun päälle, on kouluni oikeasti hyvä koulu. Koska minun taustatutkimukseni määrällä olisin hyvinkin voinut joutua johonkin aivan kamalaan läävään. IFT:stä ei ole melkein mitään informaatiota ainakaan englanniksi ja kaikki macaulaisista muihin opiskelijoihin ja jopa kouluni opettajiin ovat aina hyvin hämmästyneitä siitä, että päätin tulla Macauhun opiskelemaan.

Joskus lisäkysymys on ollut, että kuinka paljon rahaa säästän opiskelemalla Suomen sijasta Macaussa. Mites tämän nyt sanoisin.. Suomessa koulut eivät maksa. "Mutta miksi sitten opiskelet täällä?" Vielä hämmentyneempiä ovat ihmiset, jotka tietävät Suomen tasokkaasta koulutuksesta. En ihan oikeasti osaa vastata kysymykseen. En voisi kuvitella tulevani samaan päätökseen uudestaan, sillä matkani IFT:hin oli monen sattuman summa. Muistan vaan tunteneeni hyvän fiiliksen Macausta. Varmasti eniten veti seikkailunhalu. Juurikin sen ominaisuuden omaamisen takia en yhtään ihmettele, että noin puolessa vuodessa onnistuin käymään entuudestaan täysin tuntemattomassa Macaussa ensimmäisen kerran, hakemaan kouluuni ja muuttamaan yksin toiselle puolelle maailmaa neljäksi vuodeksi.


Kaikesta innostuksesta ja jopa uhkarohkeudesta huolimatta muistan kauhistelleeni tutkinnon kestoa. Neljä vuotta tuntui todella pitkältä ajalta, varsinkin kun ei edes tiennyt tulisiko tykkäämään uudesta kotikaupungistani. Nyt koulusta on käyty aivan melkein 3/4. Siis mitä. Todella hassua ajatella, että jokapäiväinen elämäni viimeisen 3 vuoden ajalta on yhden tietyn päätöksen ansiota. Missä olisin, jos en olisi täällä? En osaa kuvitella opiskelevani missään muualla.

Aina ei ole helppoa asua yksin paikassa, jossa ei edes puhu paikallista kieltä, mutta en vaihtaisi tätä kokemusta mihinkään. Onneksi uskalsin hypätä tuntemattomaan. En enää varmaan uskaltaisi tehdä yhtä radikaalia päätöstä, mutta voi että olen onnellinen siitä, että olin oikeassa mielentilassa oikeaan aikaan. Macauhun opiskelemaan haku tapahtui niin pienissä palasissa, ettei asian suuruutta edes tajunnut. Nettilomakkeen täyttö, Skype-haastattelu, lentojen ostaminen, pakkaaminen... Yksittäisinä tapahtumina mikään näistä ei herättänyt todellisuuteen. Ensimmäisenä päivänä uudessa huoneessani havahduin vihdoin transsista. Tuijotin ikkunasta ulos ja mietin, että mihin hittoon mä olen itseni laittanut.


Viime aikoina tämä ajatus on taas ollut mielessä. Siis missä hitossa mä oikein asun ja opiskelen ja miksi? Enkä voi kuin naurahtaa ollen yhtä paljon hämillään kuin huvittunut. Ei mulla ole mitään hyvää vastausta tähän. Tarinani macaulaiseen yliopistoon eksymisestä ei ole kovin tapahtumarikas. Kuuntelijat varmaan pettyvät siitä, ettei mulla ole kerrottavana jotain hullua draamankaarista kertomusta, jonka aikana saa niin itkeä kuin nauraakin. Sori. Mä vaan halusin seikkailun. Ei siinä mitään sen syvällisempää tapahtunut.

Edit: Huomasin juuri, että tänään on tasan 1000 päivää siitä kun muutin Macauhun :D Kuinka runollista.


Post Comment
Lähetä kommentti