Demokratian synnyinsijoilla Ateenassa

torstai 27. heinäkuuta 2017

Kiinan yksipuoluejärjestelmästä demokratian kehtoon Kreikkaan. Monena kesänä ollaan perheen kanssa käyty samoissa Etelä-Euroopan maissa, joten nyt halusin jonnekin uuteen paikkaan. Ateenaan löytyi hyvänhintaiset lennot (vrt. esim Kreikan saaristo, jonne oli paaaaljon kalliimpaa lentää), joten perheenkään ylipuhuminen ei ollut vaikeaa. Ja kun heittää olen turismi-opiskelija -kortinkin pöytään, saa huomattavasti lisäuskottavuutta hahah.

Olimme heti kahden viikon matkan alkuun viisi yötä Ateenassa, minkä jälkeen lähdimme saarille palataksemme takaisin pääkaupunkiin yhdeksi yöksi ennen Suomeen paluuta.

Ensimmäisen pätkän yövyimme Dorian Inn Hotelissa ja viimeisen yön Oscar Hotelissa. Molemmissa hotelleissa oli kattouima-allas, jotka olivat varsinaisia pelastuksia -ja harvinaisuuksia- Ateenan polttavassa helteessä. Kun asteet pyörivät 35+ asteessa, oli ihana ottaa aurinkoa kaupungin kattojen yllä ja pulahtaa uimaan kuumuuden käydessä liiaksi.

Altaiden lisäksi molemmat hotellit olivat OK alueilla (viimeistäänkin 5€:n taxi- tai metromatkan päässä kaikesta tarvittavasta), aamupalat kuuluivat hintaan, jotka eivät muutenkaan olleet kovat (Dorian Innissä 120€/yö/4 hnk ja Oscarissa  50€/yö/2 hnk) ja huoneet olivat siistejä. Tehtiin siis varsinaiset löydöt molempien kanssa! Suosittelen kumpaakin Ateenaan suuntaavalle.

Heti ensimmäisenä päivänä suuntasimme Acropolikseen ja Acropolis-museoon, jotka ovat Ateenan must-kohteita. Museoon ostimme etukäteen liput netistä jonojen välttämiseksi, mutta loppujen lopuksi siellä ei jonoja muutenkaan ollut ainakaan silloin kun me olimme paikalla.

Acropolis oli helteen takia kiinni 13-17, mistä emme etukäteen tienneet ja jouduimme näin odottamaan avautumista kahvilassa päälle tunnin verran. Menimme sivusisäänkäynnin jonoon (museon vieressä) viisitoista minuuttia etukäteen ja pääsimme aika eteen. Todella nopeasti muodostui pitkä jono, joka oli siellä vielä kun tulimme takaisin alas ja pääsisäänkäynnillä ihmisiä varmasti oli vielä enemmän. Kannattaa siis olla ajoissa paikalla.

Toinen vinkki, joka pätee todella monissa paikoissa Ateenassa, on pitää opiskelijakorttia mukana. Sillä saa usein tuntuvaa alennusta ja Acropolikseen Euroopassa opiskeleva siskoni pääsi kokonaan ilmaiseksi kun taas minun piti maksaa puolikas hinta kun käyn koulua muualla.

Toisena iltana menimme Lykavittos-vuorelle (eng. Mount Lycabettus) katsomaan auringonlaskua - emmekä todellaankaan olleet ainoita tämän idean saaneita. Saavuimme funicularilla vuorelle juuri kun taivas alkoi värjäytyä punertavaksi ja kaikki aitiopaikat olivat jo varattu. Jos siis haluaa istua reunuksella auringonlaskua katsellen ja saada kuvia, joissa ihmiset eivät pilaa maisemaa, pitää paikka varata ajoissa.

Ylös vuorelle voi myös vaeltaa, mutta helteessä emme päätyneet tätä tekemään. Funicular kulki vuoren sisällä, joten sieltä ei mitään maisemia nähnyt, mikä voisi olla hyvä motivaatio kävellä ylös. Tosin, vaikka valitsee funicularin, saa pienen treenin kun asemalle pitää kiivetä pitkät portaat mikäli tulee Evangelismos-metroaseman suunnalta. Kaikki urheilun suuntainenkin on ihmeen raskasta kuumuudessa.

Käytimme metroa vain kerran, juurikin matkalla Lykavittokselle. Metro oli helppokäyttöinen, ainakin jos omaa jonkun verran kokemusta Helsinkiä isompien metrojen käyttämisestä. Automaateista pystyi ostaa lippuja hintaan 1,20€/kpl, minkä takia emme tätä kulkuneuvoa useammin päätyneet käyttämään. Nelihenkiselle perheelle taxi on halvempi vaihtoehto, mikä on vähän hassua.

Yllättävästi yksi lempinähtävyyksistäni oli Kallimarmaro (myös nimeltään Panathinaiko tai eng. Panathenaic) stadium, joka on rakennettu antiikin aikaisen stadionin raunioiden paikalle Olympialaisia varten. Paikalla ei ollut ainakaan sen kokoon nähden paljoa ihmisiä ja kentällä pystyi kirmailla oman mielen mukaan. Kuumuutta pääsi pakoon olympia-museoon, jossa oli Helsinginkin olympialaisten virallinen juliste ja soihtu seinällä. Kiinalaisia näkyi paljon ottamassa kuvia kuin pitämässä Pekingin soihtua omassa kädessään, mutta me emme tähän innostuneet itse haha.

Tekemistä ei ehkä riittänyt hirveän pitkäksi aikaa, ellei halunnut alkaa lenkkeillä ympyrää, mutta stadiumilla kannattaa todellakin käydä. Siihen voi yhdistää mukaan Zeuksen temppelin ja ruokailun Monastirakissa tai Plakassa. Varsinkin Plakassa, vanhassa kaupungissa, on todella paljon kivoja ravintoloita ja siellä söimme useasti.

Talouskriisi näkyi katukuvassa, mutta ei vaikuttanut erityisesti turistin arkeen. Kortilla pystyi maksaa periaatteessa kaikkialla, joten etukäteen ei olisi tarvinnut nostaa käteistä, kuten teimme. Köyhyys oli läsnä ja varsinkin Macausta tulleena tuntui epämukavalta, kun taskuvarkaita piti pelätä, kaduilla nukkui ihmisiä ja oli turvattomampia katuja/alueita. Emme kertaakaan nähneet mitään varkauksia, mutta koko ajan tuntui siltä, että pitää olla varuillaan. Muihin Euroopan pääkaupunkeihin verrattuna piti ehkä vielä hitusen enemmän kiinnittää huomiota tavaroiden vahtimiseen.

Ateena oli kiva kohde, mutta siellä oli vähemmän epä-museo -tekemistä kuin olisin ajatellut. Tietysti voisi vain käppäillä pitkin katuja ja vain nauttia kaupungin fiiliksestä, mutta sitäkään ei pidemmän päälle jaksa tehdä. Viisi päivää oli mielestäni hyvä aika viettää näissä maisemissa, minkä jälkeen on virkistävää vaihtaa saaristomaisemiin, joista tulossa oma postauksensa myöhemmin.
2 kommenttia on "Demokratian synnyinsijoilla Ateenassa"
  1. Ateena on kyllä mun bucket listillä! Näyttää tosi kivalta ja haluaisin niin päästä tutustumaan noihin antiikin historian kohteisiin <3 Yläasteen latinan tunneilla käytiin läpi paljon antiikin Rooman ja Kreikan historiaa, jonka jälkeen lähettiin luokkaretkelle Roomaan. Ateena ois siis sitten luonnollisesti seuraava historiakohde :D Oon Kreikassa käyny vaan saarilla, jotka on nekin kyllä niin ihania tunnelmaltaan ja maisemiltaan :)

1. Ateena on kyllä loistava kohde historiallisten paikkojen tutkimiseen, joten kannattaa todellakin käydä! Eikä yhtään haittaa sekään, että hyviä ravintoloita halvalla hintatasolla löytyy melkein joka kulmasta haha.