I ❤ Kotitreeni

| On
maaliskuuta 05, 2016
Nykyään melkein kaikki treenaavat ja terveellisyys, hyvinvointi ja urheilu ovat koko ajan esillä kaikkialla. Varsinkin salitreenaaminen on tullut muotiin pari vuotta sitten ja vain harva ei ole lähtenyt mukaan villitykseen. Itsekin aloin käydä salilla vähän päälle kolme vuotta sitten, mutta se ei ollut oikein mun juttu syistä monista ja vaikka salille raahauduinkin pari kertaa viikossa, oli se pakkopullaa melkein koko ajan. Onneksi löysin ratkaisun, joka ei vaadi mitään muuta kuin ripauksen itsekuria ja kodin: kotona treenaaminen.


Tosiaan et tarvitse mitään muuta kuin itsesi, sillä suurin osa treeneistä tehdään omaa painoa käyttäen. Ei maksa mitään, ei mene aikaa treenipaikalle menemiseen, eikä tarvitse huolehtia siitä, miltä näyttää. Ainut asia mitä tarvitsee, on nettiyhteys ja jokin väline, jolla videoita katselee. Ihan omatoimisesti ei siis kotonakaan tarvitse ahertaa. Tässä mun Youtuben lempikanavat, joissa on treenivideoita (ILMAISEKSI!) (ei järjestyksessä):

#1: Blogilates



Blogilates oli itseasiassa se syy, miksi aloitin kotona treenaamisen. Ihan ensimmäinen video, jonka tein blogilatesilta oli Drive by inner thighs challenge ja jäin heti koukkuun. Vuoden päivät treenasin pelkästään blogilateksen treenejä, mutta sitten piti kokeilla jotain muutakin (silti teen edelleen Cassien treenejä viikoittain!!). Siitä kun mä aloitin, on kanava kasvanut paljon ja sillä on nykyään melkein 3 miljoonaa tilaajaa!

Lempivideot (mulla on oikeesti näitä varmaan yli 100):

- Victoria's Secret Model Ab Workout
- Victoria's Secret
 Model Bombshell Butt
- Flat Belly Fat Burner
- Bikini Blaster 7: Bodacious Back + Sleek Shoulders
- What Makes You Bootyful
(+ Call You Maybe Squat Challenge)


#2: XHIT


Xhit on hyvä siitä, että "personal trainereita" on enemmän kuin yksi ja näin treeneissä on enemmän variota, vaikka tekisi vain heidän treenejään. Treenit ovat erilaisia kuin blogilatesilla siinä, että samoja liikkeitä saatetaan toistaa uudestaan saman videonkin aikana, mikä takaa lihasten todellisen käyttämisen. Ajastimesta näkee, montako sekuntia on jäljellä tiettyä liikettä.

#3: Joanna Soh


Oon oikeastaan tehnyt tähän mennessä Joanna Soh'lta vaan yhden videon kokonaan ja yhden aloitin kunnes totesin, ettei nyt oikein huvita, hah (löysin kanavan vasta hetki sitten). Mutta ainakin Long Lean Dancer Leg Exercises (not bulky) oli mieleinen video ja listalla näytti olevan muitakin kiinnostavia treenejä tulevaisuutta varten.

#4: Cosmo body

Etsin cardio-tanssitreenejä ja törmäsin yhteen Cosmo Bodyn treenaajista, mikä johti kanavan tilaamiseen. Jennifer Johnson (vas. kuvassa) on superpositiivinen ja häneltä löytyy paljon tanssitreenejä, joissa hiki tulee pintaan ilman, että pitää hyppiä lattialla ja tehdä kaiken maailman hulluja cardio-treenejä. Jenniferin pyllytreenit on ihan tappoja (hyvällä tavalla). Muista tyypeistä en osaa sanoa, kun tämänkin löysin vasta aika hiljattain.

#5: Jessica Smith tv


Innostuin kokeilemaan tappocardion sijasta ballet burn -cardiota, josta pitäisi tulla tanssija/malli/jne. -tyyliset pitkät ja hoikat lihakset, koska vaikka "fit onkin uusi skinny", haluan kokeilla jotain vähemmän jalkalihaksia kasvattavaa (mulle tulee nopeasti tosi lihaksikkaat reidet ja haluun tänä vuonna mieluummin hoikat jalat :D). Itse olen harrastanut tanssia nelivuotiaasta ja vaikka baletti ei ollut mun laji, on kiva tehdä jotain tanssillista. Jessica Smithiltä löytyy jopa 30-45 min kestäviä Cardio Ballet -videoita ja ainakin yksi balettia ja kickboxingia yhdistelevä treeni!


#6: Superherofitnesstv

Lisää tanssimista Superherofitnestv:llä! Tosiaan, jos ei burpeet, lenkkeily, uiminen ja muut kuntojutut nappaa, on tanssiminen loistava - ja hauska - tapa polttaa kaloreita. Kanavan juontaja, Keaira LaShae on hauska ja motivoiva ja tekee monia erilaisia tanssivideoita latinotansseista ja hip-hopista twerkkaamiseen ja afroonkin. Kyllä, kuntoilu voi olla hauskaa ja kehittää tanssitaitoja. Oon erittäin onnellinen välillä, että kukaan ei oo näkemässä mun naurettavia yrityksiä tehdä joitain liikkeistä, mutta saanpahan ainakin nauraa itselleni.



Kanavia kannattaa selailla ja kokeilla eri ohjaajien treenejä, koska joku ei vaan nappaa yhtään ja jotkut trainerit saattavat ärsyttää, kun taas joku toinen miellyttää ja motivoi. Youtubesta voi hakea itseä kiinnostavia treenejä ja näin voi löytyä paremmin sopivia videoita. Ja miehillekin on vaikka mitä, itse vaan suosin naisten tekemiä treenejä.

Kuinka usein/pitkään kannattaa treenata?

Itse yritän treenata 6x1h viikossa, mutta aina ei ole aikaa/energiaa, joten silloin vähemmän. Blogilates.com:sta ainakin saa ilmaisiksi tuota kaavaa noudattavia treenikalentereita joka kuukaudeksi. Kalenteriin siis on merkitty joka päivälle videoita, joiden yhteiskestoksi tulee yksi tunti. Ennen tein samaan malliin itselleni paperille omat kalenterit, jotta voisin tehdä juuri niitä videoita, joista tykkään ja treenata juuri niitä paikkoja, joita haluan treenata.
   Tällä hetkellä teen sellaisen treenin, kuin juuri sillä hetkellä tuntuu. Yleensä 45min-1h, riippuu vähän miten väsynyt olen, koska teen alkuun aina cardiota 30-45 min ja joskus en pysty tehdä enempää (kunto "hieman" laskenut Kiinan aikana...).
   Aloittelijan ei tarvitse edes yrittää päästä tuntiin asti, 10 minuuttiakin on parempi kuin ei mitään :) Pikkuhiljaa voi kasvattaa treenin pituutta ja itselläni ainakin joskus menee kunnon innostus päälle ja koko ajan löytyy kivoja videoita, jotka tekisi mieli tehdä heti.

Miten motivaatio pysyy ylhäällä, kun kukaan ei pidä silmällä?

Kotitreenin ainut kompastuskivi olet sinä itse. Jos ei ole yhtään itsekuria, ei koskaan ota läppäriä esiin ja vaihda treenivaatteita, mutta toisaalta, jos ei itsekuria ole yhtään, lähtisikö salillekaan. Itse teen oman huoneen seinälle taulukon, johon merkkaan aina kun olen treenannut. Oma sosiaalinen paine pitää ainakin mulla treenaamiseen lähes säännöllisenä. Joskus tietysti laiskottaa.
   Kannattaa valita tietty ajankohta päivästä, jolloin treenaa. Alkupäivät ovat aina vaikeimpia, mutta pikkuhiljaa kotitreenistäkin tulee rutiini ja treenin tekee aina heti aamupalan tai koulun jälkeen tai vaikka ennen jotain iltaohjelmaa.
   Paras motivaation ylläpitäjä ovat tietysti tulokset. Jos tuntuu, ettei mitään muutoksia kropassa tapahdu, ei varmaan ole hyvä fiilis jatkaa treenaamista. Pitää muistaa, että myös ruokavalio liittyy siihen, näkyykö tuloksia ja kuinka nopeasti, joten vaikka olisi kuinka aktiivinen treenaaja tahansa, mutta syö joka päivä Mäkissä ja iltapalaksi Ben&Jerry'siä, ei tuloksia tule. Vaikka et siis ruokatottumuksia kokonaan muuttaisikaan, pidä ateriat kuosissa ja tuloksia tulee varmasti!

Mitä hyviä puolia kotitreenaamisessa on?

1. Salilla treenatessasi pitää tietää etukäteen kaikki liikkeet, joita haluat tehdä (tai voit tietysti vakoilla muita), koska kukaan ei opasta sinua. Kotitreenaamisessa opit uusia liikkeitä ja voit treenata monipuolisemmin kun et kangistu samoihin kaavoihin tiedon puutteessa. Vaikka salilla käytössä olisikin personal trainer tai ryhmäohjaaja, on hän vain yksi henkilö, jolla on yhden henkilön tapa tehdä asiat ja yhden henkilön liikevarasto. Jos treenaat Youtuben PT'den kanssa, on käytössäsi rajattomasti uutta tietoa ja liikkeitä, jotka pitävät lihaksesi yllättyneinä ja näin parantavat niiden kehittymistä.
2. Jos olet epävarma siitä, miltä näytät treenatessasi tai et muuten vain halua julkisten paikkojen tuomaa huomiota itseesi, on kotitreenaamisen hyvä puoli rauha. Kukaan ei häiritse sinua, etkä koe tulevasi pilkatuksi. Ainoat mahdolliset ihmiset, jotka voivat nähdä touhusi, ovat perheejäsenesi. Ei tarvitse häpeillä!

3. Se voi olla täysin ilmaista, eikä mitään varusteitakaan tarvitse. Hyvästi kausimaksut, salikenkien ostaminen, edustuskelpoisten treenivaatteiden etsiminen ja matkustuskustannukset. Ainut kustannus on nettiyhteys, ja se kaikilla varmaan on muutenkin.

4. Päätät itse miten treenaat. Kukaan ei määrää (paitsi valitsemassasi videossa, tietty), eikä rajoita. Yhtenä päivänä voit treenata lihaskuntoa, toisena kickboxingia, kolmantena balettia ja neljäntenä joogata.

5. Treenipaikka on alle minuutin päässä ja kun ulkona sataa räntää, kiität tätä asiaa. Ja niinä päivinä, kun ei huvita treenata, on kynnys alkaa treenata omassa olohuoneessa pienempi kuin treenilaukun pakkaaminen ja treenipaikalle lähteminen. Kaiken lisäksi, kotisuihkukin on aivan nurkan takana.
   Kotitreeni sopii hyvin vaikka ylioppilaskirjoituksiin tai muihin kokeiden lukemisen tauoksi, koska siihen menee huomattavasti vähemmän aikaa kuin jonnekin konkreettisesti menemiseen. Puolet päivästä ei mene hukkaan, vaan treeni on tunnin pituinen aivojen tuuletushetki. Tai ehkä haluat aloittaa päivän luku-urakan puolentunnin treenillä. Ei hätää, se vie kokonaisuudessaan vain... puoli tuntia.
  

Onko kotitreeni muka oikeasti tehokasta?

Se on täysin kiinni treenaajasta itsestään - ja tietysti tavoitteesta. Minulle kotitreeni toimii loistavasti ja ensimmäisenä puolena vuotenani sain paljon näkyviä muutoksia kroppaan, vaikka en edes syönyt erityisen terveellisesti ja herkuttelin paljon.
   Tehokkuus riippuu paljon siitä, kuinka paljon treenaa ja millaisia videoita tekee. Cardio on must, jos haluaa eroon läskistä (ja näin lihaksia näkyviin). Jos laskee tehokkuutta katoavien kilojen mukaan, pitää treenissä sitten keskittyä kuntotreeniin ja esim. HIIT-videoihin. Ei voi olettaa laihtuvansa, jos tekee pyllyä pyöristäviä liikkeitä. Jos taas nimenomaan haluat muodikkaan takamuksen, tee päivittäin tai pari kertaa viikossa siihen keskittyviä videoita ja tuloksia tulee varmasti.

Be First to Post Comment !
Lähetä kommentti

EMOTICON
Klik the button below to show emoticons and the its code
Hide Emoticon
Show Emoticon
:D
 
:)
 
:h
 
:a
 
:e
 
:f
 
:p
 
:v
 
:i
 
:j
 
:k
 
:(
 
:c
 
:n
 
:z
 
:g
 
:q
 
:r
 
:s
:t
 
:o
 
:x
 
:w
 
:m
 
:y
 
:b
 
:1
 
:2
 
:3
 
:4
 
:5
:6
 
:7
 
:8
 
:9